 Foto: Nmeth Zoltn Gbor
|
A vast jrmllomnya eleinte kt MD–40 sorozat mozdonybl (P–2, P–5) s ngy szemlykocsibl llt. Ezen kvl nhny feljtsra vr rgi kemencei teherkocsi, egy dorogi csille s pr ndasdladnyi kocsi is a kisvast telephelyn tallhat. 2000 novemberben hrom jabb, ndasdladnyi eredet MD–40-es mozdony rkezett – melyek kzl kettt terveink szerint fljtunk. 2001 mrciusban kt BM–50-es bnyamozdony kerlt a kemencei telephelyre a megszntetett Feketevlgyi Sznbnybl, mg 2002-ben hrom kuli, egy El-9-es akkumultoros mozdony s szmos kocsi rkezett hozznk, majd 2003 vgn kt akkumultoros zemre alaktott SD9-es s prekocsik, csillk Szentesrl, mg 2004-ben egy jabb EL-9-es mozdony s prekocsi a Lencsehegyi sznbnybl. |
Mozdonyok
MD–40-esek
A KEMV jellegzetes mozdonyai a Plfalvai Bnyagpgyr (Salgtarjn) ltal az 1950-es vekben gyrtott MD–40-esek. A mozdony lelke egy Csepel D–413-as tpus, ngyhengeres, ngytem elkamrs motor. Ertvitele mechanikus rendszer, hromfokozat sebessgvltval s kpkerekes irnyvltval rendelkezik. Jelenleg Magyarorszgon 11 ilyen mozdony tallhat, t Kemencn.
A jrmvek fbb technikai adatai a kvetkezk:
Teljes tmege: |
4,3 tonna |
Nyomtv: |
600 mm |
Hajtott tengelyek szma: |
2 |
Tengelytv: |
850 mm |
Teljes hossz: |
2700 mm |
Szlessg: |
1250 mm |
Magassg: |
2030 mm (zrt kasztni esetn) |
Motorteljestmny: |
50 LE |
Legnagyobb sebessg: |
16,6 km/h |
 Foto: Csandi Sndor
|
A P–2-es (2244,4102) mozdony a kisvast szimbluma, ilyen kasztnij MD–40-es mozdony ugyanis nem maradt tbb rnk. Eredetileg Kirlyrten dolgozott, majd az 1970-es vek vgn kerlt Kemencre a P–5-s mozdony mell. 1992-ben a kisvastal egytt lelltottk, csak 1994-ben indtottk be egy klnvonat kedvrt. Jelenleg kisebb problmkkal betegeskedik. Komolyabb feljtsa tervbe van vve, mivel a kisvast jraindtsa ta folyamatosan dolgozik. |
 Foto: Chikn Gbor
|
A P–5-s (2244,4105) mozdony az 1950-es vek elejn kerlt a Brzsnybe. Legtbbszr Kemencn dolgozott, de hosszabb-rvidebb ideig elfordult Bernecebartiban s Disjenn is. Az 1980-as vek kzepn lltottk le mszaki problmk miatt. A 2001. vi kisvasti napra sikerlt fljtani. Motorja Csepel D414.C jel, gy jelenleg ez a kisvast legersebb, 80 lers mozdonya. ltalban a P–2-es mozdony zemkptelensge vagy javtsa esetn kzlekedik. |
 Foto: Mohcsi Sndor
|
A PN–2-es mozdony az 1997-ben megsznt ndasdladnyi tzegvastrl szrmazik, kt trsval egyetemben 2000 novemberben kerlt Kemencre. Bacsinszky Tibor tagtrsunk tulajdona. Jelenleg nem zemkpes, hosszabb tvon tervezzk feljtst. Ezt nehezti, hogy szmos alkatrsz hinyzik belle. |
 Foto: Mohcsi Sndor
|
A PN–3-as mozdony is a ndasdladnyi tzegbnya kisvastjrl szrmazik, mely 1997-ben sznt meg. A gp Schmidt L. Valentin tagtrsunk tulajdona, szintn nem zemkpes. A jrm feljtst 2002. tavaszn megkezdtk. Jelenleg szt van bontva, egyes elemei feljts alatt llnak: Kemencn, Dunakeszin s Budapesten tallhatk. |
 Foto: Mohcsi Sndor
|
Ez a mozdony is Ndasdladnyrl szrmazik, KBK-plyaszma 2244,4119. Szcs Zoltn tagtrsunk tulajdona. Csak a hajtmve p, minden egyb alkatrsz hinyzik belle. Gazdja hossztvon feljtst tervezi, taln killtsi darab lesz belle. |
Kulik a mzeumvaston
A vagonkulinak nevezett kis mozdonyokat az ptipari Gpgyr ksztette az 1960-as vek elejn bels vasthlzattal rendelkez zemek, tglagyrak szmra. Ennek megfelelen viszonylag gyenge, egyhengeres MIB motort kaptak (amit ksbb gyakran kthengeres Slavia motorokra cserltek). Tengelytvuk igen kicsi, gy mg a 4–5 mter sugar vekben is kzlekedni tudnak. Nyomtvolsguk 500, 600 vagy 760 mm lehet, mely hzilag llthat. Kemencre a hajdbszrmnyi tglagyr felszmolsa utn rkeztek.
2003. jnius 14-n egy roncs is Kemencre rkezett, mely korbban Hortobgyon, a halgazdasgi kisvaston dolgozott.
 Foto: Chikn Gbor
|
2111,0101 (CN 40–46, „Bzsi”). Ez a jrm mr Slavia motoros. Kemencre rkezse eltt Biatorbgyon jtotta fel tulajdonosa, Tth Gbor. A jrm korbban szrke volt, jelenleg a kulik eredeti szntervnek megfelel zld sznben pompzik. A jrm elejn tallhat rendszm egykoron egy Steyr gyrtmny, Haflinger terepjr volt. A mozdony zemkpes, kisebb vonatokat (2–3 kttengelyes kocsi) tovbbt. |
 Foto: Molnr Mrk
|
2111,0102 (CM 26–87, „Feri”). Ez a Slavia motoros kuli is Tth Gbor rvn kerlt Kemencre. Ikertestvrtl eltr tttellel rendelkezik, gy csak lassabban kzlekedhet. |
 Foto: Fodor Ills
|
Ez a mozdony egyhengeres MIB motorral rendelkezik, zemkpes, azonban mg 500 mm nyomtvolsg. Ennek tlltsa utn kpes kzlekedni majd a 600 mm nyomkz vonalon. Tulajdonosa Schmidt L. Valentin tagtrsunk. |
 Foto: Fodor Ills
|
Ez a kuli - mint az a kpen is lthat - nem kifejezetten mkdkpes. A hortobgyi halgazgatsi kisvastrl kerlt Kemencre, ahol egy msik mozdony feljtsra hasznltk fel, gy kiss romos llapotban van. Sorsa krdses, valsznleg mi is csak alkatrszknt tudjuk majd hasznostani. |
SD–9-es akkumultoros mozdony
Az SD–9-es, SNKULI-nak is gyakran nevezett mozdonyok a hazai M ptgpjavt s Gpgyrt Vllalatnl kszltek, az 1960-as s 70-es vek krnykn. A rendkvl egyszer felpts mozdony mg egy-kt tglagyrban zemel, pldul Trkszentmiklson, illetve a Vinyei fatelepen. Az egyvezetllsos, kttengelyes, 1350+150kg szolglati tmeg, 9-12 Le teljestmny, elre 6, htra 10,5 km/h legnagyobb sebessg mozdonyt eredetileg BL-12 tipus egyhengeres ngytem dzelmotorral lttk el, ami a nyomatkot egy elre s egy htra fokozattal rendelkez lamells hajtmvn keresztl adta t a lnchajtssal kapcsolt a kerekeknek. A mozdony nagyon sokban hasonlt a fenti KULIhoz, nyomtv llthatsgban, vonerben, stb. Kemencre a Szentesi sertshizlalda felszmolsa utn rkeztek, ahol akkumultoros zem szaggats villanymozdonny alaktottk ket.
 Foto: Szcs Zoltn
|
3119,0001 plyaszm mozdonyunk zemkpes, Kelemen Zsolt tulajdona. Akkumultorai sajnos nem a legjobbak, ikertestvrnek feljtsa utn teljes feljtsba kezd tulajdonosa. Alacsony sebessge s kis vonereje miatt nyltvonali vontatsi feladatokra nem igazn alkalmas, de tolatmozdonyknt egsz nagyszeren bevlt, csendes zeme pedig kln elnyt jelent. |
 Foto: Szcs Zoltn
|
3119,0002 plyaszm mozdony akkumultorainak leromlott llapota miatt jelenleg nem zemkpes, tulajdonosa, Kelemen Zsolt teljes feljtst tavasszal megkezdi, amit a 3119,0001 feljtsa kvet majd. |
EL–9-es akkumultoros mozdony
Az EL–9-es sorozat akkumultoros bnyamozdonyok az egykori NDK-ban kszltek, a Berlin melletti „Hans Beimler” mozdonygyrban, az 1960-as s 70-es vek forduljn. Haznkban jelenleg mr csak a felspetnyi kaolin- s az rkti mangnbnyban zemelnek ehhez hasonl mozdonyok. A tpus korbban elterjedt volt a szocialista orszgok bnya- s iparvastjain, mra azonban jrszt eltntek. Az egyvezetllsos, kttengelyes, 4 tonna szolglati tmeg, 9 kW teljestmny, 14 km/h legnagyobb sebessg mozdony kt vontatmotorjt a rajta elhelyezett 72 V feszltsg akkumultortelep ltja el villamos energival. A telep tltst egy hazai gyrtmny „And” ramirnytgyr ltal ksztett helyhezkttt tltberendezs vgzi.
 Foto: Hajt Blint
|
3238,9001 es plyaszm jrmvet a Borsod-Abaj-Zempln megyei Szegi telepls kaolinbnyjnak megszntetse utn mentettk meg az cskavasknt val rtkests ell. A mozdonyt vastbartok anyagi tmogatsnak ksznheten szllthattuk Kemencre. A jrm zemkpes, de elgg leharcolt volt, ezrt teljes feljtsba kezdtnk, hogy mielbb munkba llthassuk. A mozdonyt elssorban a telephelyen belli tolatsi mozgsoknl kvnjuk hasznlni, mivel a villanymotor jval csendesebb, ezltal „szomszdbartabb” a dzelmozdonyoknl. A Feketevlgy Panzi feletti plyaszakasz jjptse utn a jrm f feladata a fokozottan vdett terleten keresztlhalad vonatok tovbbtsa lesz. |
 Foto: Rzsahegyi Kroly
|
3238,9002 plyaszm mozdony a Dorogi sznmedenchez tartoz Lencsehegyi sznbnybl kerlt hozznk, a bnya 2004-es bezrsakor. A jrm Rzsahegyi Kroly tulajdona. A 80-as vek vgn selejteztk, azta a bnya fplete eltt killtsi trgy volt, gy sajnos az llaga is elgg leromlott. Az akkumultorldja elveszett, de minden ms f alkatrsze megvan. Gazdja a mozdony feljtst megkezdte, feladata hasonl lesz, mint a msik mozdony. |
BM–50-es bnyamozdonyok Kemence-Mzeum llomson
A kisvaston kt darab BM–50-es tpus bnyamozdony tallhat. A sorozatbl 100 darab kszlt 1963–64-ben klnbz magyarorszgi bnyk rszre a Budapesti Mlyfr- s Bnyagpgyrban, mra azonban csak ngy darab maradt meg bellk: egy Gyngysn van killtva, egy zemkptelen pldny Disdon; kett darab pedig a Kemencei Erdei Mzeumvaston tallhat: ezek a 2000-ben megsznt Feketevlgyi Sznbnybl kerltek Kemencre 2001. mrciusban.
Fbb mszaki adatai a kvetkezk:
Teljes tmeg: |
6,5 tonna |
Nyomtv: |
600 mm |
Hajtott tengelyek szma: |
2 |
Tengelytv: |
1000 mm |
Teljes hossz: |
3775 mm |
Szlessg: |
900 mm |
Magassg: |
1460 mm |
Motorteljestmny: |
50 LE |
Legnagyobb sebessg: |
15,2 km/h |
Ez a tpus is az MD–40-es sorozattal megegyez, Csepel D–413 tpus ngyhengeres, ngytem motorral rendelkezik. Ertvitele mechanikus rendszer, sebessgvltja hrom fokozat. Kzifkkel s lgfkkel egyarnt rendelkezik. A mozdony eredetileg nem rendelkezett nindtmotorral, indtsa srtett levegvel, illetve lendkerkkel („kurblival”) trtnt. Srtett levegvel mkd homokol berendezse s lgspja van. A mozdonyt sjtlgveszlyes helyeken trtn kzlekedsre is alkalmass tettk.
Problmt jelent, hogy a mozdonyok – hely hinyban – a szabad g alatt llnak. Ezrt egy fa trolhelysget szeretnnk pteni, ahol legalbb az es ell vdve lennnek.
A Jrmvek a Krnyezetvdelmi Minisztrium tmogatsval rkezhettek Kemencre.
 Foto: Fodor Ills
|
A 28-as gyri szm mozdony jelenleg nem zemkpes. Nyitottak vagyunk a mozdony ms kisvasti jrmre trtn elcserlsre. A felvtel kzvetlenl a mozdony kemencei lerakodsa utn kszlt. |
 Foto: Csandi Sndor
|
A 74-es gyri szm gp zemkpes, azonban nagy tengelyterhelse miatt sajnos nem kzlekedhet a vonalon, csak a vgllomson belli vgnyhlzaton szoktuk hasznlni. (A plya megerstse s a vonal tovbbptse esetn lehetsges, hogy menetrendszeren is kzlekedni fog.) |
A kisvast kocsijai
A kisvaston ngy nyitott szemlykocsi zemel. Igen romos llapotban mintegy 15, fleg favzas kocsi tallhat, melyeket lehetsgeinkhez mrten jtunk fel.
Jrmmentseink sorn szmos egyb, fleg bnyavasti kocsit, csillt is a kisvastra szlltottunk.
Erdei vasti szemly- s teherkocsik
A ngy szemlykocsi kzl a legidsebb a ngytengelyes, gynevezett „rseki kocsi”, melynek alvzt a pestlrinci Orenstein & Koppel gyrban ksztettk; majd 1924-ben hzilagosan szemlykocsit ksztettek belle a krnyez erdsgek birtokosa: az esztergomi rsek ltogatsnak alkalmbl. A jrm 2000-ben fjavtst kapott, alvzt a Ganz Vagon Kft-ben, mg csapgyait a MV szaki Jrmjavtban jtottk fel, mg a fa elemek Kemencn kerltek a helykre. 2001-ben visszakapta eredeti, zld festst. Plyaszma: C474,0001.
Kt hzi pts, hatszemlyes s egy ugyanilyen nyolcszemlyes kocsi tallhat mg a kisvast llomnyban. Ezek ptsrl nincsenek adataink. Mindhrom szintn feljtson esett t 2000-ben. A kocsik plyaszmai: C263,0001; 0002 (hatszemlyes); C263,0003 (nyolcszemlyes kocsi).
A C263,0001 plyaszm kocsi jelenleg zemen kvl van, mivel kerkprjait Dunakeszire szlltottk kerkesztergls cljbl.
A kt fnykp kzl a baloldali a kocsik 1998-as, a jobboldali a 2000-es llapott mutatja.
 Foto: Fodor Ills
|
A kisvaston a faanyagszllts rszben ngytengelyes vasvzas, rszben pedig kttengelyes favzas kocsikkal folyt. Az utbbiakbl tz darab maradt rnk, ngy fkes s hat fk nlkli darab. A kis kocsikat feltehetleg az Orenstein&Koppel gyrban ksztettk a XX. szzad els felben, de a faanyag korhadsa miatt tbbszr is jjptettk ket az idk sorn.
Mi kt fkes kocsit jtottunk fel (ksznet rte Tth Gbornak): az elst 2002 jniusban Biatorbgyon (ez most Hamuhz llomson tallhat), a msikat 2002 jliusban, Kemencn. Ez lthat most kpnkn. Terveink szerint a tbbit is jjptjk, egy-egy jellegzetes tpusnak megfelelen. |
 Foto: Marosi Gyula
|
A teherszllts korszakban vasvzas kocsikkal fuvaroztk a faanyag nagyrszt. Egy ilyen kocsi maradt rnk, amely jelenleg a MV Rt. Balassagyarmati Gpszerti Fnksgn tallhat, feljts alatt ll.
A felvtelen lthat mg egy kemencei eredet csille tekn nlkl, a permetez kocsi, s a homokolkocsi feljts eltti llapotban. |
 Foto: Fodor Ills
|
Ez a kis prekocsi (helyi elnevezsben pft vagy sderos kocsi) is az Orenstein&Koppel gyrban kszlhetett az 1900-as vek elejn, de levehet oldalfalakat mr Kemencn kapott. Kttengelyes, fkes kocsi, plyaszma N191,0002
A jrm a plyafentartsi csoporthoz tartozik, klnbz plyamunkk vgzsekor hasznljk. Feljtsa esedkes. |
 Foto: Fodor Ills
|
Ez a kocsi „homokolkocsi” nven ismert, ugyanis csszs idben az ezen l ember szrt homokot a snekre, hogy ne prgjenek ki a mozdony kerekei. Plyaszma: F261,0001
Eredeti funkcijra ma mr ritkn hasznljk a kis kocsit, inkbb a plyafentartsi csoport alkalmazza talpfaszlltsra. |
 Foto: Fodor Ills
|
A kisvast rendelkezett egy permetez szerelvnnyel is. Az egysg hrom kocsibl llt: egy kttengelyes favzasbl, egy „tartlykocsibl” s egy fkes, paddal elltott kocsibl, amelyen a kezelszemlyzet tartzkodott. A felvtel 1998-ban kszlt: ekkor mg feljtsra vrtak. |
Csillk a mzemuvaston
 Foto: Csandi Sndor
|
A kisvaston ngy ndasdladnyi csille tallhat, amelyek az 1997-ben megsznt Ndasdladnyi Tzegbnya kisvastjrl szlltattak Kemencre. Kt csille fkes (de sajnos rszben hinyoznak a fkalkatrszeik), kett pedig fk nlkli.
Valamennyi csille magnszemlyek tulajdonban van. Elssorban a telephelyen val anyagmozgatsra, illetve plyafenntartsi clokra szolglnak. Az U141,0003-as plyaszm csille Hamuhz llomson tallhat. |
 Foto: Fodor Ills
|
2002. augusztus 12-n hrom alulrts sznszerel csille rkezett a MV Rt. Balassagyarmati Gpszeti Fnksgrl. A csillket a gzmozdonyok lelltsig azok sznnel val feltltshez haszntk, azta viszont csak rozsdsodtak. A csillket 2002. mjus 8-n selejteztk, majd utna tadtk ket egyesletnknek.
Kemencn feljtsuk utn plyamunkknl fogjuk hasznlni ket zzottk s fld szlltsra. |
 Foto: Fodor Ills
|
Kisvasutunkon hrom bnyacsille tallhat. Kpnkn balrl az els a Pilisszentivnrl szrmaz 500 mm nyomtvolsg szegecselt teknj csille, melyrl bvebbet a hivatkozsra (linkre) kattintva tudhat meg.
Msodik, szabvnyos csillnk Tokodrl szrmazik, nyomtvolsga 580 mm. Tulajdonosa Molnr Mrk tagtrsunk, vgezte el a feljtst is. Plyaszma U252,0002.
Harmadik csillnk nyomtvolsga 600 mm, s az Oroszlnyi Bnyamzeumbl rkezett hozznk 2002 nyarn. Ennek az takaszts rendszer csillnek az a klnlegessge, hogy vaston s ktlplyn is hasznlhat. Bvebben a hivatkozsra (linkre) kattintva olvashat rla.
Ezek a jrmvek mzeumi, killtsi darabok, nem kzlekednek a kisvaston. |
 Foto: Rzsahegyi Kroly
|
2004. februr 24.-n az EL9-es mozdonnyal egytt rkezett ez a komolynak alig nevezhet kis prekocsi a Lencsehegyi sznbnybl, ahol cskavasknt val rtkestsre vrt.
Elkpzelhet, hogy a jvben majd a villamosmozdonyok akkumultorldjnak fogadsra alkalmas kocsiv alaktjuk, mivel jelenleg megoldatlan mg a mozdonyok javtsa, karbantartsa alatt szksges akkumultorlda fogadsra alkalmas llvny krdse. |
Tovbbi kocsik
 Foto: Chikn Gbor
|
A szegi kaolinitbnya megszntetse utn, 2002 decemberben rkezett Kemencre ez a vasvzas, faborts npeskocsi, mely a bnyszok szlltsra szolglt. rdekessge, hogy Magyarorszgon hasonlval eddig mg nem tallkoztunk. A kocsi nem rendelkezik fkekkel, gy Kemencn elssorban killtsi darab lesz. |
Egyebek
 Foto: Mohcsi Sndor
|
A kisvaston egy kzihajtny is tallhat. A jrm roncsait 2000 nyarn egy cskavaskupacban talltuk. Kisbren feljtottk, majd oktberben Kemencre rkezett. A hajtny gondozja Gondos rpd. A jrm ltalban a kisvast mzeumban killtva tallhat, de alkalmanknt az lloms terletn is kiprblhat. vente tbbszr vendgszereplsen van, pldul a MV Rt. Szchenyi-hegyi Gyermekvaston. |
 Foto: Fodor Ills
|
Ez a hajtny Hortobgyrl rkezett 2003. jnius 14-n. llapota nem a legjobb, ami azzal magyarzhat, hogy veken keresztl elveszettnek hittk, mivel valaki beleejtette egy csatornba, s csak nemrg talltak r, amikor ppen alacsony volt ott a vzlls. Jelenleg nincs a kisvast terletn, feljtsra Kisbrre szlltottk. Gondozja Gerlang Ferenc. |
 Foto: Fodor Ills
|
Szintn Hortobgyon hasznltk ezt a 760 mm nyomtvolsg, 12 frhelyes szemlykocsit. 2003. tavaszn ezt is selejteztk, gy kerlhetett Kemencre. Remnyeink szerint tudunk hozz tallni 600 mm nyomtvolsg tengelyeket, s gy zembe tudjuk lltani Kemencn. Ezltal cskkenthet lenne a knos szemlykocsihiny. |
 Foto: Fodor Ills
|
Az elzhz hasonlan ez a jrm is Hortobgyrl rkezett, s 760 mm nyomtvolsg. Tovbbi sorsa krdses: vagy talaktjuk 600 mm-es nyomtvolsgra, vagy ms kisvastnak ajndkozzuk. |
 Foto: Fodor Ills
|
Jrmnek nem biztos, hogy nevezhet, de snen ll – ez a sznszerel daru a sznszerel-csillkkel egytt 2002. augusztus 12-n rkezett Balassagyarmatrl.
A daru jelenleg killtsi trgy, de ha lehetsgeink engedik majd, levizsgztatjuk, s hasznlatba vesszk. | |